Saya dilamar..


Assalammualaikum..
BERTUNANG?? Bila masa saya awak bertunang dengan dia? Ha.. bila Muna cakap status : TUNANGAN ORANG, mesti kawan2 gelak. Dorang ingat Muna main2.. I'm serious okay!~ hee.. Muna tulis entri pagi ni selepas baca ENTRI INI

Pertunangan itu secara mudahnya adalah LAMARAN seorang lelaki ke atas seorang wanita untuk dijadikan isterinya. Sebagai contoh:

Farid: Saya sudah membuat keputusan dan berfikir masak-masak, saya mahu melamar awak untuk dijadikan isteri saya serta ibu kepada anak-anak saya nanti..

Fatimah: Saya terima dengan hati yang terbuka dan semoga Allah permudahkan urusan kita..

Dalam kes di atas, Fatimah sudah menjadi tunangan Farid tanpa dia sedari. Tetapi perlu diperhatikan juga beberapa perkara. Antaranya, wanita tersebut perlulah seorang yang sudah MATANG dan BERKELAYAKAN untuk membuat keputusan. Jika masih dirasuk jiwa remaja dan angin cinta entah dari mana, maka jawapan dari si wanita atau si gadis dianggap TIDAK LAYAK. Maka sebaiknya, MELAMARLAH terus kepada bapa atau ahli keluarga si wanita tersebut, jika benar-benar IKHLAS dan SERIUS. (Saja besarkan sebab Mr. S akan baca punya la! hee.. )

Apabila lamaran diterima, maka mereka berdua dianggap SAH menjadi tunangan masing-masing, samada diketahui orang ataupun tidak dan si lelaki atau wanita tidak boleh dipinang lagi oleh orang lain selagi mana ikatan pertunangan itu masih berlangsung. Ini kerana ia merupakan "PERJANJIAN". Maka ia perlu DIJAGA sebagai SATU AMANAH dan TIDAK BOLEH DIKHIANATI. That's why Nabi Muhammad s.a.w mengHARAMkan pinangan atas pinangan. Sekian saja dari Muna pagi ni.. Salam 

p/s: Tunang tunang jugak. Syariat tetap sama.. batasan pun sama. Belum jadi muhram lagi ek! Ingat tu~
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© Blog Celoteh Muna | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO